Elektromagnetická
brzda je určená pre výťahové pohony novej generácie, kde sa
brzdenie realizuje na strane pohonu pri trakčnom kolese, alebo priamo na
trakčnom kolese, ktoré má k tomuto účelu vytvorenú treciu plochu.
Brzda je konštruovaná ako jednosmerný elektromagnet s tlačnými pružinami.
Brzdná sila je prenášaná cez kotvu elektromagnetu a brzdné obloženie na
brzdové koleso. Núdzové odbrzdenie elektromagnetov je možné realizovať
dvoma spôsobmi ·
elektricky ( pri výpadku
elektrickej energie záložným zdrojom ) ·
mechanicky ( na požiadanie je
brzda vybavená príslušným mechanizmom s ramenom ) Kontrolu
odbrzdenia vykonáva mikrospínač, ktorý môže slúžiť aj na zmenu
prídržného napájacieho napätia brzdy. Elektromagnetické brzdy sú
vyhotovené ako kľudové a preto sa nepredpokladá opotrebenie brzdového
obloženia. Brzdové
obloženie je bezazbestové a dodávané s rôznym koeficientom trenia, čím
sa menia aj výsledné vlastnosti elektromagnetickej brzdy - brzdný moment. Dodávaný
koeficient trenia f1 =0,36 a f2=0,50
Typové označenie nemôže v celom rozsahu charakterizovať konštrukčné vyhotovenie brzdy. Preto sú jednotlivé riešenia označené kódom výrobku. Návod pre nastavenie elektromagnetickej brzdy 2. Nastavenie elektromagnetickej brzdy Pri
nastavovaní vzduchovej medzery je potrebné mať na pamäti, že skutočná
veľkosť medzery medzi brzdným bubnom a brzdným obložením sa znižuje
o poddajnosť rámu, na ktorom je brzda upevnená ako aj o predĺženie
skrutiek od sily pružín. Skutočná vzduchová medzera sa ďalej zmenšuje
dilatáciou brzdného bubna od jeho oteplenia. Prach a mastné nečistoty
degradujú obloženie a znefunkčňujú
brzdu. Pokiaľ
nie je dohodnuté inak, upevňovacie skrutky (4) a (5) nie sú súčasťou
dodávky. Trieda pevnosti skrutiek je minimálne 10.9. Kvôli lepšiemu
nastaveniu vzduchovej medzery odporúčame upevňovacie skrutky so závitom
s jemným stúpaním. Maximálne uťahovacie momenty v N.m
pre skrutky podľa noriem DIN 912, 931, 934 atď. sú v tabuľke
1.
a)
Brzda bez ručného odbrzdenia
ELBxx. xxx. x.0 2.1. Pred montážou odstránime
fóliu, ktorá chráni obloženie pred znečistením. Obloženie je vhodné
zabrúsiť - prispôsobiť tvar brzdného obloženia valcovej ploche, na
ktorú bude pôsobiť kotva magnetu. Najvhodnejšie je na brzdový bubon
upevniť brusný papier a otáčaním brzdného bubna plochu zabrúsiť.
Pri brúsení, ako aj pri samotnom pripevňovaní brzdy o držiak (rám) dbáme
na to, aby vzdialenosť medzi
brzdou a rámom bola všade rovnaká.
Zabezpečí
sa tým kolmosť brzdy voči trecej ploche a brzdové obloženie dosadne
celou plochou na trecí bubon. 2.2. Montáž brzdy - Brzdu
pripevníme k rámu (držiaku)
pohonu, pomocou štyroch skrutiek viď obr.č.:1 pozícia (5).
Upevňovacie skrutky (5) majú byť
dotiahnuté rovnakým momentom. Odporúčame
používať momentový kľúč, aby sme mali rovnakú silu predpätia.
Pre pohodlnejšie polohovanie brzdy voči rámu, kotvu k telesu brzdy
pritiahneme pomocou matice (6) na stredovom
svorníku, alebo pripojíme brzdu o zdroj elektrickej energie, čím
vznikne nulová vzduchová medzera
(T). 2.3 Uvoľníme
maticu (6) tak, aby vzdialenosť medzi maticou a telesom kotvy bola cca 2.4 Rovnomerne
uvoľňujeme skrutky (5), čím vzniká vzduchová medzera (T) medzi
telesom a kotvou brzdy. Túto medzeru kontrolujeme pomocou špáromierok na
viacerých miestach po obvode brzdy. Ak chceme mať pracovnú vzduchovú
medzeru T= 2.5 Skrutkami
(4) zafixujeme polohu telesa kotvy a skontrolujeme nastavenú pracovnú
vzduchovú medzeru. Pri rovnomernom dotiahnutí skrutiek (4) by vzduchová
medzera mala byť rovnaká po celom obvode a oproti pôvodnému nastavenie v
bode 2.4 zväčšená o Pre správnu funkciu brzdy je okrem tuhosti nosnej konštrukcie je dôležité zachovať aj konštantnú vzduchovú medzeru počas dlhodobej prevádzky. Odporúčame zaistiť upevňovacie skrutky (5) a skrutky (4) voči samovoľnému uvoľneniu lepidlom, farbou, alebo inou vhodnou technológiou. Maticu (6) je potrebné v prevádzke nechať vo vzdialenosti približne 5mm od telesa brzdy. POZOR! Pritiahnutie matice znamená odbrzdenie a znefunkčnenie brzdy! Obr. 1. Brzda radu ELBTab. 1 Maximálne momenty uťahovania skrutiek.
Údaje z tabuľky možno použiť aj pre skrutky s jemným závitom. b) Brzda s ručným odbrzdením ELBxx.xxx.x.1 Pri
modifikáciách s ručným odbrzdením uvoľníme matice (11,12) viď
obr. 2, aby ručné odbrzdenie neovplyvňovalo nastavovanie vzduchovej
medzery. Postup je rovnaký ako u brzdy bez ručného odbrzdenia. Po upevnení
a nastavení brzdy môžeme
nastaviť ručné odbrzdenie. Ručné odbrzdenie (viď obr. 2),
ktoré bolo pri nastavovaní vzduchovej medzery uvoľnené, nastavíme
pomocou matice (11) tak, aby sme nepritiahli kotvu elektromagnetu. Ak začne
matica priťahovať kotvu, uvoľníme ju kde priťahovanie začalo
a otočíme ju späť o štvrtinu otáčky . Maticu (11) zaistíme
kontramaticou (12). Polohu páky ručného odbrzdenia môžeme natáčať
o 90 stupňov. K odbrzdeniu dochádza pri vychýlení páky v obidvoch
smeroch. Vzhľadom na hmotnosť páky odporúčame páku fixovať
(napr. cez pružinu) v polohe, pri ktorej nedochádza k odbrzďovaniu. Obr. 2
Mikrospínač podľa
požiadaviek zákazníka môže byť umiestnený na hornej alebo bočnej
strane telesa elektromagnetickej brzdy. Pri variante s ručným odbrzdením
je mikrospínač umiestnený zboku. 3.1.
Mikrospínač umiestnený hore na konzole
a chránený krytom
Pohyb kotvy sa prenášaná na hornú časť elektromagnetu pomocou svorníka. Skrutku (8) viď obr.3 uvoľníme a posúvaním spínača (7) nastavíme jeho polohu tak, aby spínač signalizoval stav pritiahnutia kotvy – odbrzdenie alebo odpadnutie kotvy – zabrzdenie. Skrutku (8) potom dotiahneme tak, aby sa poloha snímača nezmenila. Skrutku zaistiť voči samovoľnému uvoľneniu. Tento mechanizmus je pod ochranným krytom, ktorý chráni mikrospínač pred padajúcim znečistením.
3.2 Mikrospínač umiestnený hore
na pružnej úchytke Obr. 4
3.3
Mikrospínač umiestnený na bočnej strane telesa magnetu Obr. 5 POZOR!!!
Po každom nastavení vzduchovej medzery medzi kotvou a telesom elektromagnetu
je potrebné prekontrolovať, prípadne nastaviť správnu polohu
mikrospínača.
|
|